onsdag 19 juni 2013

Koo apelsinmarmelad

"Klockan halv åtta varje morgon väcks mina föräldrar av att hembiträdet serverar dem frukost på sängen; en liten bricka med café au lait och två smörgåsar till mamma ( port Salut - ost på den ena skivan vitt formbröd, apelsinmarmelad - sydafrikansk av märket Koo, också då bojkotten pågår som mest intensivt och den praktiskt taget bara finns att köpa hos Arvid Nordqvist på Birger Jarlsgatan - på den andra; en liten bricka till pappa med svart kaffe och en halv rostad marmeladsmörgås."
Så står det på sidan 38 i pocketutgåvan av Den älskvärde - en av 
Carola Hanssons utmärkta romaner.
Eftersom jag blev bjuden på frukost häromdagen och Koo apelsinmarmelad stod på bordet smakade jag den för första gången i mitt liv.
Marmelad ingår annars inte i mina vanor. Undantaget min egen rabarber- och jordgubbsmarmelad som hela familjen äter varje sommar.

Den älskvärde är ett porträtt av en fadersgestalt som har åtskilligt gemensamt med Carola Hanssons egen far.
Läs mer om Carola Hansson HÄR

6 kommentarer:

  1. Hihi, Koo apelsinmarmelad får jag nästan varje morgon och English breakfast tea, i alla fall på helgerna :)

    Hittar mitt på Coop, överallt...

    SvaraRadera
  2. hon som skrev om Andrej Tolstoj... ska läsa

    SvaraRadera
  3. nu ja, men då på 50 - talet tror jag inte ens att din utmärkta mataffär hade varor av märket Koo, Hannele...

    SvaraRadera
  4. Carola Hanssons böcker (de jag har läst) tycker jag också mycket om. Fint citat du hittat. Marmeladen Koo har aldrig funnits på mitt frukostbord även om den är icke bojkottad numera....

    SvaraRadera
  5. Har aldrig hört talas om det marmeladmärket :)

    SvaraRadera
  6. nej, Ingrid och Lena, jag kände inte heller till den här marmeladen förrän jag blev bjuden på den och plötsligt hittade den i Carola Hanssons bok. lustigt sammanträffande!

    SvaraRadera