söndag 2 juni 2013

Hårda bud

Romanen En geishas memoarer av Arthur Golden bygger på intervjuer med den pensionerad geishan Mineko Iwasaki (1949). Åren före andra världskriget var hon den mest uppskattade geishan i Kyotos geishadistrikt, Gino. Hennes arbetsnamn var Nitta Sayuri.
Arthur Golden (1956) är Asien - kännare och har studerat japansk konst och historia.
De två systrarna Chiyo och Satsu säljs av den fattige fadern som är fiskare. Modern är dödssjuk och fadern tar den enda utväg han kan se. Chiyo är sex år, men anses "ha mycket vatten inom sig". Hennes ovanliga, vackra ögon väcker uppseende. Satsu är mera av ett träd med rötterna i jorden och alltför alldaglig. Hon tvingas prostituera sig.
Chiyo hamnar på ett s. k. okiyan, ett ställe där geishorna bor. Här råder stränga regler; hackordningen är strikt och de yngsta tjänsteflickorna är inget annat än slavar.
Geisha betyder konstnär. Utbildningen är lång och hård. Konkurrensen är knivskarp. En geisha måste kunna dansa, spela åtminstone samisen men gärna flöjt och/eller trummor också.
Hon ska kunna klä sig, sminka sig och vara noggrann med sitt hår. En kimono med obi kräver en påklädare för att alla vecken ska ligga rätt.
En geisha är en handelsvara och helst bör hon se till att skaffa sig en mycket rik beskyddare som kan betala för henne. Ofta står hon i skuld till geishahuset för mat, husrum och utbildning.
Under kriget stängdes geishahusen ner, men återuppstår senare. 
En geishas memoarer kom ut 1994 och blev en stor succé liksom filmen som kom 2005. 
Mycket intressant och lärorikt.
Kuriosa: Tremastarblomman används för framställning av en färg som man använder till att måla på siden. Bilden är tagen i min trädgård för ett par dagar sedan




5 kommentarer:

  1. Oh ja. Det var några år sedan jag läste den, men bra är den.

    SvaraRadera
  2. och jag har mullbärsträd... kanske kan vi börja silkestillverkning ;)

    SvaraRadera
  3. En jättebra bok som jag läste för flera år sedan.

    SvaraRadera
  4. Intressant det där med tremastarblomman- jag har en hel massa i min trädgård- de växer lite som ogräs men färgen är ju otroligt vacker. Geishans memoarer har jag ett vagt minne av- kanske borde jag läsa om....

    SvaraRadera
  5. mimmimarie och Lena: jag hade faktiskt inte läst den förrän nu. den var riktigt bra!

    ja, Hannele, låt oss starta en liten industri!

    Ingrid: i min trädgård får tremastarblomman gärna sprida sig! jag gillar den

    SvaraRadera