onsdag 7 september 2011

Favoritklassiker















Lyrans TEMATRIO denna veckan: Favoritklassiker

1.
Brott och straff (1866) av Fjodor Dostojevskij.
Vilken nerv, vilket driv, vilken spänning! Och filosofiska resonemang om brott och straff och lidande. Humor saknas inte heller.

2.
Rött och svart (1830) av Stendhal.
Kärlek och politik i Frankrike strax före julirevolutionen 1830.

3.
Hemkomsten (1878) av Thomas Hardy.
Heden är en annan titel på den här romanen och man kan säga att Egdon Heath i författarens fiktiva landskap Wessex är en av huvudkaraktärerna i boken.

10 kommentarer:

  1. Brott och straff har jag inte orkat sätta tänderna i igen. Fick en sådan överdosering på gymnasiet när vi "tvingades" läsa den.

    SvaraRadera
  2. Brott och straff är ju verkligen en enorm roman, och det jag tyckte var så intressant med den var att varje sida liksom var unik, det som skrevs upprepades inte som i många andra böcker.
    Däremot Rött och svart har jag försökt mig på ett antal gånger men kommer bara några sidor. Varför? frågar jag mig varje gång.......

    SvaraRadera
  3. Thomas Hardy tillhör en av mina absoluta favoritförfattare- men man ska vara på rätt humör när man läser- hans romaner är oftast verkligt tragiska.

    SvaraRadera
  4. Hannele: Dostojevskij rules, helt enkelt!

    Mimmimarie: Det var inte rätt bok på gymnasiet!
    Sådant förstör. Jag avskydde länge Nässlorna blomma av samma skäl.

    Violen: Man måste nog vara i precis rätt sinnesstämning för Rött och svart. Den är inte alldeles enkel heller.

    Ingrid: Ja, Hardy har inte många illusioner om människan. Men hans tids- och miljöskildringar är fantastiska. Och Egdon Heath är magisk.

    SvaraRadera
  5. "Kartusianerklostret i Parma" är min favorit-stendhal. Men "Rött och svart" är också bra.

    SvaraRadera
  6. Brott och straff är på min lista också och jag kom över den traumatiska upplevelsen från gymnasiet :)

    SvaraRadera
  7. Petter: Den har jag inte läst, men det skulle jag gärna göra. Men den verkar vara svår att få tag i om man skulle vilja äga den.
    Monika: Det kan verkligen ställa till det när man tvingas läsa en bok i fel ålder.

    SvaraRadera
  8. Det är ett tag sen den senast gavs ut på svenska.Men mitt ex är en Forumpocket, såna brukar gå att hitta begagnade till ett billigt pris.

    SvaraRadera
  9. Brott och straff är den enda av dem jag läst, den var suverän.

    SvaraRadera