tisdag 1 oktober 2024

Tisdagstrion v. 40 2024

Mina skrivna ord: Tisdagstrion v. 40: Böcker utgivna på 1800 - talet

1/ Corinne av Madame de Staël kom ut 1807 och är den första kvinnliga konstnärsromanen. Den prisades av ingen mindre än Georg Brandes i Danmark eftersom den innehöll något som han saknat i andrfa romaner. Corinne kom att betyda mycket för läsande och skrivande kvinnor. Det var också Corinne som Gösta Berling kastade i gapet på vargarna som förföljde honom och Anna Stjärnhök när de var ute och åkte släde.


2/ Middlemarch vs Wives and Daughters George Eliot vs Mrs Gaskell ska imorgon diskuteras i The Gaskell Society. Middlemarch skildrar en medelstor stad och livet där på 1830 - talet. Den kom ut 1871 - 72. George Eliots egen uppväxtmiljö har fått lämna stoff till romanen, som nyligen kommit ut i  nyöversättning på Modernista. Hustrur och döttrar av Mrs Gaskell kom ut 1865 och jag vill minnas att romanen gått som väldigt roande TV - serie också.
3/ En vinter på Mallorca av George Sand. En sorglig historia om Chopins och Aurore Dudevants och hennes barns vistelse på Mallorca på grund av Chopins hälsa. Det blev en veritabel kulturkrock mellan storstadsmänniskorna och de inkrökta religiösa mallorkianerna, vilket inte hindrar att Chopin skrev några av sina vackraste musikstycken här. Boken gavs ut 1842 men skildrar vintern 1838.

3 kommentarer:

  1. En vinter på Mallorca och Middlemarch och Hustrur och döttrar har jag läst, men inte Corinne så tack för tipset!

    SvaraRadera
  2. Gah, jag har inte läst någon av dem. En vinter på Mallorca och Middlemarch har jag i alla fall på läslistan. Corinne hade jag dålig koll på.

    SvaraRadera