måndag 26 februari 2024

Selfie v. 9 2024: Om namn


Klimakteriehäxan: Selfie v. 9 2024: Om namn

1. Är du bekväm med namnet dina föräldrar valde att ge dig? Nej, inte alls

2. Om du har barn, vad avgjorde i valet av deras namn?  Mormors namn repektive gammelfarfars och farfars.

3. Vilket är det otrevligaste kvinno- respektive mansnamn du vet? Det beror faktiskt på bäraren

4. När folk gifter sig  tycker du då att makarna ska ha bådas efternamn eller ska en av dem skala bort sitt? Hur gjorde du? En av dem ska inte skala bort sitt. Jag har både flicknamn och nytt namn 

5. Bästa hundnamnet? Det beror på hunden. Ras, temperament och utseende.

6. Ska bilar och andra ägodelar "döpas" och i så fall varför? Jag känner folk som döpt sina bilar och det tycker jag är ganska roligt även om det kan bli förvirrande ibland.

17 kommentarer:

  1. helt tillfreds med ett efternamn, enkelt

    SvaraRadera
  2. Namn som "går i släkten" har absolut sin charm, även om de inte alltid funkar. Du har helt rätt: ett namn kan bli väldigt laddat med plus eller minus helt beroende på vem man känner som heter just så!

    SvaraRadera
    Svar
    1. barnens namn är jag väldigt nöjd med. Carl förekom i båda släkterna till exempel.

      Radera
    2. vår Karl kan inte skrivas med C 🇫🇮
      (de gamla på makens sida skrev också med K)

      Radera
    3. jag tror att alla våra Carlar stavade med C. har verkligen inget emot K heller

      Radera
  3. Precis, otrevliga namn beror på bäraren! ;-)
    Lustigt nog så bär faktiskt vårt äldsta barn samma namn som min mans morfar, utan att vi först visste om det!

    SvaraRadera
  4. Man kan ju byta namn men det kostar nog en slant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det kan man så klart om man vill

      Radera
    2. första byte är gratis (sonen tog bort ett förnamn)

      Radera
  5. Oj så nyfiken jag blev nu på vad du heter! Jag upplever att många inte är nöjda med sina namn som unga men att man sen accepterar och tycker det passar bra när man blivit äldre. Som barn ville jag heta Cecilia, idag tycker jag inte alls om namnet, hihi. Tycker det är trevligt att släktens namn går igen, om inte annat så som andranamn. Visst kan man byta förnamn om man vill?

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag heter Evy Monica. jag kallas Evy. försökte byta till Monica en gång men det gick inte. omgivningen klarade inte av det.

      Radera
  6. Min son fick mitt efternamn eftersom vi inte var gifta. Det var ju tur sedan när vi gick skilda vägar. Och på den tiden var det ju oftast så att barnet stannade hos mamman. Nu är det också så att det är bara han och hans barn som för vårat efternamn vidare. Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. det blev ju bra.annars får ju barnen oftast pappans namn

      Radera