onsdag 1 januari 2020

Litteraturpristolvan 2020

Ugglan & Boken: Böcker och författare som blir tilldelade litteraturpriser är oftast läsvärda, så därför tänkte jag låta just litterära priser vara inspiration för en del av min läsning under 2020.

Jag har listat 12 olika litterära priser och siktar på att läsa åtminstone en bok från varje pris under 2020 (nya eller gamla vinnare). Det måste inte vara i en viss ordning eller precis en bok per månad - jag kommer att läsa från listan när jag har lust.

Häng gärna på utmaningen, om du vill.


  • ALMA-priset (2005)
  • Philip Pullman, Den tatuerade fjärilen
  •  
  • Augustpriset
  • Bookerpriset (Man Booker Prize for Fiction)
  • Borås tidnings debutantpris
  •  
  • Internationella Bookerpriset (Man Booker International Prize)
  •  
  • Nobelpriset i litteratur 2019
  • Olga Tokarczuk, Styr din plog över de dödas ben
  •  
  • Nordiska rådets litteraturpris
  •  
  •  
  • Pulitzerpriset för skönlitteratur (USA)
  •  
  • Svenska deckarakademins pris (bästa svenska kriminalroman, bästa till svenska översatta kriminalroman eller debutpriset)
  •  
  • Sveriges Radios romanpris
  •  
  • Women's Prize for Fiction 
  •  
  • Årets bok (Bonniers bokklubbar)

5 kommentarer: