söndag 10 november 2019

En smakebit på søndag

"Pojkarnas sköra röster steg och sjönk, trasslade in sig i varandra och gjorde sig återigen fria i en bedårande stämsång. Maria kyrkskola var denna Luciamorgon till ära klädd i nyhugget granris och
upplyst av hundratals flackande ljus. Den unge fattigläkaren och tillika radikale publicisten Filip Munter  nickade nöjd åt sin vän, författaren Thomas Thorild, deras plan verkade fungera över förväntan. Skolsalen var full av förnämnt folk, där fanns såväl välklädda borgardamer som adelsherrar som lockats att njuta av underhållningen, och skulle innan de gick, rörda av gossarnas talang skänka en rejäl slant till de fattiga härute på den södra malmen."

Från sidan 85 i Pottungen av Anna Larsson Laestadius
Läsutmaningen En smakebit på søndag sköts idag av Mari på den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten. Endast en regel finns: No spoilers!
Fler smakebitar HÄR

30 kommentarer:

  1. tack för smakbiten, intressant med historiska romaner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. särskilt när de är så väl underbyggda som den här

      Radera
  2. Har sett de här böckerna lite överallt, men har inte läst någon.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har faktiskt lyssnat på den. inte så förtjust i uppläsaren, men Pottungen är en lärorik bok

      Radera
  3. Jag läste den första boken i serien, men kom lite av mig. Synd, det var en bra bok. Tycker om historiska romaner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. har inte läst första delen, men jag ska göra det nu

      Radera
  4. Tack för smakbiten. Stämningsfullt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. för det mesta är det dock inte så stämningsfullt

      Radera
  5. Jeg måtte lese litt om denne boken på Goodreads, og det hørtes ut som en fin bok med en sterk historie. Jeg er ikke flink til å lese bøker med mye intrige, men jeg liker historiske romaner.
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag gillar också historiska romaner om de håller sig till den verkliga historien

      Radera
  6. Jag har tänkt läsa den där "serien" SÅ länge. Tror att jag haft tre böcker nersparade på Storytel i tre år eller nått, och en bok i hyllan. Tack för smakbit och påminnelse!

    SvaraRadera
    Svar
    1. har också haft den på lut länge. och nu lyssnade jag på andra delen och tänker läsa första, tredje och fjärde också

      Radera
  7. Funderat på att läsa iaf första boken, eller lyssna, men det har inte blivit av, så mycket böcker som lockar..tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. visst är det så. men nu lyssnade jag på mellanboken. ska läsa resten sedan. om jag hinner

      Radera
  8. Jag tror att jag en gång påbörjade denna, den är ju första i en serie. Av någon anledning läste jag inte klart den, kan inte minnas varför. Tack för smakbit, trevlig söndag

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej, den är nummer två. Barnbruden är först. ska försöka läsa resten också

      Radera
  9. Tack för smakbiten. Liksom Paula här ovan påbörjade jag den men slutförde aldrig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ska försöka läsa resten också. de historiska skeendena är riktiga och det är kul

      Radera
  10. Tack för smakbiten! Den vill jag läsa!

    SvaraRadera
  11. Har läst första boken i serien och gillade den jättemycket, Skall försöka fortsätta på serien snart. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. lyssnade på den här delen, men jag ska läsa resten

      Radera
  12. Har läst första delen i serien och de andra delarna finns olästa i bokhyllan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. så bra! då kan du läsa dem när du vill

      Radera
  13. Denna försökte jag att lyssna på men fastnade inte för den. Ska kanske ge den en ny chans, men då läsa den själv. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är nog en bra idé. jag lyssnade på Pottungen men jag gillade inte uppläsaren så jag ska läsa resten

      Radera
  14. Tack för smakebiten, har bara hört gott om den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, den var inte så tokig! bra tids- och miljöskildring

      Radera
  15. Bra citat för mig som gillar Lucia!

    SvaraRadera