söndag 30 juni 2019

En smakebit på søndag

"Det gamla huset hukar uppe på kullen, färgen flagar vit, burspråk och svarvade träräcken överväxta med klätterrosor och giftsumak. Revor från rosorna har bänt loss fjällpanelen som nu hänger intrasslad i rosenstockarna. Grusuppfarten är full av grönmöglade hylsor. Martin Alveston kliver ur pickupen och ser sig inte om efter Turtle som sitter kvar i bilen utan går upp på verandan, arbetskängorna låter ihåliga mot golvbrädorna, en stor man i flanellskjorta och Levisjeans, öppnar skjutdörrarna av glas. Turtle väntar, sitter och lyssnar på den tickande motorn, och sedan går hon efter honom in i huset. I vardagsrummet är ett fönster igenspikat, plåt och tremillimeters plywoodskiva uppskruvad på ramen och tapetserad med måltavlor. Kulhålen sitter så tätt att det ser ut som om någon har satt ett kaliber 10 mot den och skjutit bort mittpartiet; kulorna  glimmar i sina skrovliga hålor som vatten i en brunn. Hennes pappa öppnar en burk bruna bönor på den gamla spisen och drar en tändsticka mot tummen för att tända gasen som flämtar och sakta vaknar till liv, brinner orange mot de mörka redwoodväggarna, de olackade skåpen, de fettfläckiga råttfällorna."

Från sidan 7 i Min älskade älskling av Gabriel Tallent
Läsutmaningen En smakebit på søndag går ut på att vi bjuder varandra på smakebitar utav det vi just läser. Utan spoilers, förstås. Den här veckan håller Astrid Terese på den norska bokbloggen Betraktninger i trådarna.

Fler smakebitar HÄR.

28 kommentarer:

  1. Han behöver inte bjuda mig på mat i den miljön ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. verkar inte direkt vara typen som bjuder på mat heller

      Radera
  2. idylliskt förfall, tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det där med klätterrosorna är ju trevligt. men giftsumak låter inte kul

      Radera
  3. Jag reagerade nog mest på en dotter som heter Turtle... Kände ändå att jag blev en aning nyfiken redan där vid "Grusuppfarten är full av grönmöglade hylsor." :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, intresset fångas direkt. en undrar vart det ska barka

      Radera
  4. Blir nyfiken på boken men inte på middagen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. inga problem. Martin Alveston hade säkert inte tänkt att dela med sig

      Radera
  5. Första gången jag hör talas om den här boken. Lite nyfiken blir jag allt, den verkar vara bra skriven. Tack för smakbiten. :)

    SvaraRadera
  6. Jag läste den här för en tid sedan. Bra, men ruggig.

    SvaraRadera
  7. Den där har jag funderat på, har den sparad på Storytel. Lät riktigt lockande nu, men jag blir lite orolig när Villa Freja skriver att den är ruggig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har också fått uppfattningen att det blir ruggigt

      Radera
  8. Jag antog att Turtle var en hund? Väcker en nyfikenhet, helt klart. Tack för smakbit, trevlig söndag i värmen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Turtle är ju inget särskilt fint flicknamn.

      Radera
  9. Många adjektiv. :) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. tja, men inte överdrivet eller störande, tycker jag

      Radera
  10. Tack för smakbiten. Den här står oläst i hyllan.

    SvaraRadera
  11. En bok jag inte hört talas om tidigare, men den lockar. Läckert omslag också. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det här omslaget drar blickarna till sig

      Radera
  12. Har inte hört talas om boken förut, men nu är jag intresserad. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ska bli intressant att se hur det utvecklar sig

      Radera
  13. Sett boken på jobbet men inte läst den, lite nyfiken är jag. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. det talades väldigt mycket om den precis när den kom ut, men nu är det ganska tyst

      Radera
  14. Den har jag läst och jag tyckte den var väldigt bra trots att den bitvis var rätt så brutal. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera