måndag 5 oktober 2015

Tematrio - Kvinnor skriver om män

Lyrans TEMATRIO: Kvinnor  skriver om män. Tre mansporträtt ur äldre eller nyare litteratur. Inte helt enkelt, tänkte jag först, men när jag tänkte efter hade det räckt till en tematrio till.
1. Stjärneborg av Alexandra Ahndoril handlar om astronomen Tycho Brahe och hans underjordiska observatorium på Ven. Författaren är en fantastisk stilist och hennes böcker är sparsmakade pärlor. Mäster är titeln på en av hennes andra romaner. Den handlar om August Palm, den tidiga socialdemokratins stora namn.
2. Byron av Sigrid Combüchen. Författaren fick idén till en roman om Byron när hon stod vid Spanska trappan i Rom. Åtta år senare var den klar och det blev hennes genombrottsroman. Byron var den romantiske lorden och poeten som kallades "mad, bad and dangerous to know". 
 3. Adam Dalgliesh är protagonisten i fjorton kriminalromaner av Phyllis Dorothy James. Den första är Slut hennes ögon och den sista Patienten. Jag var väldigt förtjust i Roy Marsdens rolltolkning i TV-serierna som byggde på James kriminalromaner. Polismannen Adam Dalgliesh är en mycket spännande och komplicerad person (utan alkoholproblem).

31 kommentarer:

  1. James beskrivning av Dalgliesh är ganska uppfriskande. Det är få deckarkaraktärer som mer komplexa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. visst är det så. jag får lust att läsa och se om

      Radera
  2. Jag gillar också Dagliesh. Och som du skriver, han har inte alkoholproblem. Gillar Lynley också, lite av samma skäl + engelska adelsmän generellt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, men jag upplever Dalgliesh som mera komplicerad än Lynley. och så kan han mera poesi

      Radera
  3. Vilka härliga historiska gubbar! Tycho Brahe passerade jag varje dag efter skolan, i Åbo! Hälsade på honom i Ven också. Sigrid Combüchens bok väntar tålmodigt på mej...

    SvaraRadera
    Svar
    1. eller hur, Hannele? inte visste jag att du var bekant med Tycho Brahe? hur är med August Palm?

      Radera
    2. (Branting är jag mer bekant med, åker förbi Hjalmar Brantingsplatsen med spårvagn varje vecka)

      Radera
    3. (druckit champagne på Spanska Trappan, glömt idéerna

      Radera
  4. Har inte läst någon av de här, men sett såklart Dalgliesh på tv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. blev sugen på att se en sådan serie igen

      Radera
  5. Har bara sett Dalgliesh på TV. Vore nog ingen dum idé att skaffa någon av böckerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag fick också lust att förnya bekantskapen

      Radera
  6. Både Tycho Brahe och Lord Byron var ju verkliga människor så det blir ju extra intressant. Blev lite nyfiken på boken om Tycho Brahe, men när jag såg författarnamnet blev jag tveksam, men hon kanske skriver bättre när hon skriver själv...

    SvaraRadera
    Svar
    1. går inte att jämföra, Monika! Alexandra C A är en fin stilist. och hennes romaner är sparsmakade små pärlor. hon har också skrivit om den heliga Birgitta och hennes dotter Katarina

      Radera
  7. De sistnämnda har jag sett tv-serierna och gillade dem väldigt mycket, han har faktiskt varit med i någon Christie tv film med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det visste jag inte, Marie! tror aldrig att jag sett honom någon annanstans

      Radera
  8. Jag gillade också Dalgliesh! Hopplöst att uttala förstås. Combüchens bok har jag inte läst men Byron verkade ju vara lite av en typ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Byron var en riktig lymmel, om du frågar mig, men han kan ju vara intressant för det

      Radera
  9. Boken om Byron verkar intressant! Jag gillar Sigrid Combuchen men har inte läst den här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag är ganska förtjust i den här genren. en får mycket att fundera på och kolla upp

      Radera
  10. Jag är sugen på Dalgliesh! Tack för påminnelsen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. tror att jag har en oläst bok stående...

      Radera
  11. Vilken intressant trio. P D James har jag läst några böcker av och har faktiskt köpt på mig några till på second hand.

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack, Lena! P D James och Ruth Rendell kan en lita på!

      Radera
  12. Vilken bra trio! Stjärneborg har jag länge velat läsa. Alexandra Ahndoril skriver så bra solo.

    SvaraRadera
  13. Dalgleish har jag läst några böcker om för länge sen, men blev så besviken på hennes Death comes to Pemberley att jag har svårt att se mig själv plocka upp henne igen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. den står oläst i hyllan. det fanns för många varningssignaler. men de tidigare böckerna är ju mycket bättre än så

      Radera
  14. Ja, det säger något om deckarhuvudpersonerna när "utan alkoholporoblem".. är en relevant beskrivning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, faktiskt blir man lite trött på de stereotypa karaktärerna. jag kan förstå att missbruk kan ligga farligt nära, men trots allt är nog de flesta deckarna och poliserna ganska vanliga med lite allmännare problem. vill jag gärna tro

      Radera