måndag 3 november 2014

Tematrio - Pappor

LYRANS tematrio den här veckan handlar påpassligt nog om pappor. Klicka på länken så får du veta 
reglerna för tematrion.

1. Beckomberga av Sara Stridsberg. Den vackraste bok jag läst på bra länge. Jackie berättar ömsint och kärleksfullt om sin far som egentligen inte var så kärleksfull tillbaka varken mot dottern eller hustrun.
HÄR kan du läsa vad jag tyckte om Beckomberga.

2. Min far av Annie Ernaux. En självbiografisk roman som kom 1985 ut efter faderns död. En sparsmakad bok med ett fint språk om en far ur arbetarklassen och den klyfta som uppstår mellan dem i och med dotterns studier. Min far hänger nära samman med Kvinnan som skildrar moderns liv och död.

3. Den älskvärde (2000) delvis självbiografisk roman av Carola Hansson. Tjugo år efter faderns död börjar Alice undersöka vem hennes tystlåtne älskade far egentligen varit. Hon försöker fråga modern innan denna försvinner helt i demensens dimmor. Alice ser på möblerna och tingen i den stora borgerliga lägenheten och försöker föreställa sig vad som format fadern till den han blev.
Carola Hanssons språk är en ren njutning.

Det blev tre far/dotter - romaner. Det fantastiska språket är en annan gemensam nämnare.



14 kommentarer:

  1. Har inte läst någon av böckerna i din trio. Tack för tipset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. grattis! då har du fin läsning som väntar dig!

      Radera
  2. Svar
    1. tack, Hannele! jag tyckte verkligen mycket om dem alla tre

      Radera
  3. Det låter som tre bra böcker, känns nästen lite synd att jag dras så starkt åt urban fantasy just nu.

    SvaraRadera
  4. Har inte läst någon av dem men Beckomberga verkar intressant. Sara Stridsberg borde jag läsa åtminstone något av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Beckomberga skiljer sig från Sara Stridsbergs övriga produktion, men vad hon än skriver har hon ett fantastiskt språk

      Radera
  5. Jag har inte läst någon av dem! Än.

    SvaraRadera
    Svar
    1. de förtjänar läsning alla tre, så förr eller senare, Sanna...

      Radera
  6. Inga böcker jag läst men Beckomberga är jag sugen på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Beckomberga är en så fin bok både vad det gäller stil och innehåll

      Radera
  7. Svar
    1. ja, de är bra var och en på sitt sätt. de är mycket olika

      Radera