måndag 12 november 2012

Tematrio - Kläder




ger oss i uppgift denna novembervecka att hitta bra böcker med titlar som innehåller klädesplagg.

De röda skorna av Kathryn Harrison handlar om lilla May som får fötterna lindade och gifts bort med en äldre man som hon sedan lyckas rymma ifrån och hamnar ur askan i elden. Kina på 1800 - talet.


Kostym av Ninni Holmqvist. Mycket läsvärda noveller om kvinnor som hör hemma överallt och ingenstans och som befinner sig i olika situationer.

Mästerkatten i stövlar av den hårdkokte deckarförfattaren Ed McBain, pseud. för Evan Hunter. Brottsmålsadvokaten Matthew Hope har det motigt i starten. Nu tar han på sig ett hopplöst fall.

7 kommentarer:

  1. Inga böcker som jag har läst :) Man får ta del av mycket "nytt" i andras bloggar denna trio :)

    SvaraRadera
  2. Inte läst någon på din lista men blev intresserad av den förstnämnda boken :)

    SvaraRadera
  3. Mästerkatten i stövlarna har jag läst men absolut inte dom andra. Det var riktigt svårt idag.

    SvaraRadera
  4. Kostym av Ninni Holmqvist är bara så bra, ingenting är självklart...

    SvaraRadera
  5. De röda skorna har jag läst för mycket länge sedan. Minns den som riktigt bra. Tack för påminnelsen!

    SvaraRadera
  6. Anna: det är ju allt det som är så roligt med bokbloggar. det är länge sedan jag läste De röda skorna och jag minns speciellt fotlindningen.
    Elisabeth: läs den! och Ninni Holmqvists noveller...
    Lena: jag läste en del av McBains Steve Carella - böcker. var fascinerad av hans fru
    Hannele: visst är hon bra! jag har hört henne tala om sitt författarskap också.

    SvaraRadera
  7. Ed McBain- det var minsann länge sen jag läst hans böcker. Jag borde till och med ha någon i hyllan.

    SvaraRadera