söndag 1 november 2020

En smakebit på søndag

"Nora satt bredvid Buule och Hafsa runt den röda mattan i vardagsrummet. Sagal fingrade länge på Hafsas halsband och när hon till slut försökte stoppa pärlorna i munnen hejdade Hafsa henne. Buule försökte fixera radioantennen för att ställa in radio Mogadishu och när det inte gick haglade svordomarna ur honom. - Sätt dig ner i fåtöljen och lugna ner dig. De säger väl inget nytt ändå, sa Hafsa.  - Nä, det är samma gamla vanliga, fortsatte Buule. Regeringen fängslar motståndarna. Ingen vet vad som händer med dem och banditerna fortsätter att föröka sig på gatorna. Och här sitter vi, mittemellan.  Regeringen uppmanar oss i alla fall att hålla oss inomhus tills de får kontroll över situationen. Buule  sträckte sig efter  skålen med socker och hällde en tesked i sitt te. - Doktorn har sagt att du ska ta det lugnt med sötsakerna. När ska du acceptera att du har diabetes?, sa Hafsa och la ner Sagal på golvet."

Från sidan 93 i Dina händer är fulla av liv av Suad Ali. Norstedts

Läsutmaningen En smakebit på söndag går ut på att vi bjuder varandra på en smakebit utav det vi just läser. Utan spoilers, förstås. Den här veckan är det Mari på den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten som håller i trådarna. Fler smakebitar HÄR

24 kommentarer:

  1. en ny författare för mig, tack för smakbiten

    SvaraRadera
  2. Okänd bok för mig. Det finns nog mycket att berätta om det som har hänt där.

    SvaraRadera
  3. Tack för smakebiten, inget bra att stoppa pärlor i munnen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej verkligen inte. än mindre stoppa dem i näsan

      Radera
  4. Har varken läst eller hört talas om författaren. Men jag tror inte det är nåt för mig, är lite negativ när namn, på personer eller ställen, är udda. Jag gillar att läsa fort men det hakar upp sig på konstiga ord.....
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. tror att författaren är ganska ny. namnen vänjer en sig vid ganska snart vid

      Radera
  5. Tack för tips! det låter som en intressant bok.

    SvaraRadera
  6. Det är inte alltid så lätt att tänka på sin diabetes när det finns sötsaker i närheten ;)
    Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej, jag har förstått det. det är svårt även för en icke - diabetiker

      Radera
  7. Tack för smakbiten! Den ska jag kolla upp.

    SvaraRadera
  8. Tack för dagens smakbit. Den här boken har jag tänkt läsa framöver.

    SvaraRadera
  9. Den här är jag nyfiken på, tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  10. Den här har jag velat läsa sen den kom och beställde faktiskt hem den just idag!

    SvaraRadera
  11. Jag tror jag vill läsa denna bok även om jag läst ganska många flyktingskildringar. Tack för smakbit, trevlig söndag

    SvaraRadera
  12. Känner inte till den boken. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. den är ganska ny, men den har i alla fall synts till lite här och var.

      Radera