torsdag 6 februari 2020

Helgfrågan v. 6

Idag har Fröken Christina hjälpt Mia med Helgfrågan.

Du får bjuda in fyra författare på middag. Vilka skulle du bjuda? Varför just dem? Vad skulle ni prata om.

Jag skulle bjuda in  
1/ Lars Saabye Christensen, född i Oslo, som fick Nordiska Rådets litteraturpris 2002 för släktromanen Halvbrodern som också filmats.


2/ Eva Ström, läkare och författare i Kristianstad, fick Nordiska Rådets litteraturpris 2003 för romanen diktsamlingen Revbensstäderna. ES:s dikter behandlar ofta existentiella frågor. Hon serverar inga lösningar men formulerar frågorna. ES är också litteraturkritiker och dramatiker.

3/ Sofi Oksanens roman Utrensning renderade henne flera prestigefyllda priser. 2010 fick hon Nordiska Rådets litteraturpris för den. Romanen handlar om
den estländska befolkningens öde under 1900-talet, visar hur de politiska förhållandena påverkar själva identiteten
4/ Jonas Eika Rasmussen är med sina 29 år den yngste pristagare någonsin till Nordiska Rådets litteraturpris. Priset fick han för sin novellsamling Efter solen.
Novellerna förenar samhällskritisk science fiction med poetisk magi.

Författarna har det gemensamt att de alla fått Nordiska Rådets litteraturpris. De kommer ifrån Norge, Sverige, Finland och Danmark och borde kunna tala med varandra. Här finns romaner, noveller och lyrik. Och i viss mån dramatik. Dessa fyra författare borde ha mycket att diskutera med varandra. Och jag skulle ställa de enkla frågorna som författarna inte har en aning om att läsekretsen är intresserad av. Väntar du på Inspirationen eller börjar du skriva kl 8 på morgonen och slutar kl 17? Hur gör du när du skriver? Varifrån får du dina idéer? Vilka är dina favoritförfattare? Läser du recensioner? Tycker du om att tala om dina böcker med läsarna? Vad är det bästa/värsta med att vara författare?

Bonusfrågan: På din önskelista inför födelsedagen får inte Ragnar Jónassons båda böcker Mörkret och Ön saknas. Du brukar ju gilla deckare. Jag har precis läst båda men ännu inte skrivit om Mörkret.

20 kommentarer:

  1. Det blir säkert en nordisk diskussion?

    SvaraRadera
    Svar
    1. det finns massor av nordiska intressen att diskutera. och så får en träna de nordiska språken

      Radera
  2. intressanta författare, Lars Saabye Christensen är nytt namn för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Halvbrodern har det talas mycket om. har hittat serien på Netflix

      Radera
  3. Det var intressanta frågor att ta upp!

    SvaraRadera
    Svar
    1. det tycker jag. de enkla frågorna vågar folk aldrig ställa.det vet jag av erfarenhet.

      Radera
  4. kan nog bli en intressant middag

    SvaraRadera
    Svar
    1. det tror jag säkert. är mycket för det nordiska

      Radera
  5. Jonas Eika Rasmussens noveller skulle jag gärna vilja läsa. Gillar din inspiration.

    SvaraRadera
  6. Lars Saabye Christensen skulle vara intressant att lyssna på. Dina frågor känns som sådant jag funderar på själv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tror att Halvbrodern skulle vara bra att lyssna på. de där frågorna brukar alla fundera på

      Radera
  7. Jag är tyvärr inte så bekant med dina ”gäster” men det blir säkert trevligt. Mörkret har jag läst och Ön ska jag läsa inom kort.👍

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är inte säkert att att mina gäster känner varandra heller. i alla fall inte ifrån början

      Radera
  8. Sofi Oksanens roman Utrensning vill jag väldigt gärna läsa. Blir förstås nyfiken på Rasmussen också, "samhällskritisk science fiction" låter lockande, men "poetisk magi" funkar inte alltid för mig, även om undantag finns! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag hoppas snart kunna läsa Jonas Eikas noveller

      Radera
  9. Oksanen har jag inte läst, men det är en författare som jag är nyfiken på.

    SvaraRadera
  10. Svar
    1. jag tror att det kunde blivit ett roligt kalas!

      Radera