lördag 12 augusti 2017

Veckans topplista 31. 32

 
Eftersom jag missat utmaningen på Johannas deckarhörna, Veckans topplista,  gör jag listor för både vecka 31 och 32 i ett inlägg.

Vecka 31: Crimetime – Fem deckarförfattare jag vill läsa mer av

Paula Hawkins. Jag har läst Kvinnan på tåget 
Torkil Damhaug. Se mig, Medusa var väldigt bra. 
Pierre Lemaitre. Alex var oavlåtligt spännande
Malin Persson Giolito. Läst Störst av allt. Gillade den väldigt mycket
Kati Hiekkapelto. Kolibri, lite annorlunda finsk deckare 

Vecka 32: Frankrike

Marie Ndiaye. Ladivine var drabbande
Olivier Bourdeaut. Har läst I väntan på Bojangles 
Venus Khoury - Ghata. Flickan som vandrade i öknen
Marguerite Duras. En fördämning mot Stilla Havet - en läsupplevelse
Sara Danius. Den blå tvålen handlar om den realistiska romanen; Balzac, Stendhal och Flaubert. Tre franska flugor i en smäll.

6 kommentarer:

  1. Svar
    1. ja, den är verkligen något utöver det vanliga. en känner ju igen teman i flera av hennes senare böcker

      Radera
  2. Giolito och Hawkins läser jag gärna mer av. Se mig Medusa har jag tänkt lyssna på någon gång, Kolibri är jag nyfiken. Många franska som jag inte läst, tack för tipsen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ndiaye borde förr eller senare få Nobelpriset i litteratur. enligt min mening. missa inte Duras!

      Radera
  3. Kolibri ska läsas så småningom. Se mig, Medusa är en av de där böckerna som jag fortfarande funderar på om jag ska läsa eller ej.

    SvaraRadera
  4. jag var nog lite förtjust i Damhaug. ska hålla utkik efter flera böcker av honom

    SvaraRadera