fredag 16 januari 2015

Bokbloggsjerka 16 - 19 januari

Annikas  BOKBLOGGSJERKA 16 - 19 januari kommer ifrån LOTTEN Lottens bokblogg. Frågan lyder: När började du läsa och varför fortsatte du att läsa så mycket som du gör?
Jag minns inte exakt när jag knäckte koden. Men jag vet att jag kunde läsa när jag började skolan vid sex års ålder.
Och varför skulle jag inte fortsätta läsa? Det var ju det roligaste som fanns redan då. Jag bodde i en liten by i skogen i Blekinge och så väldigt många nöjen fanns det inte. Bad i de små sjöarna på sommaren; skidor och skridskor på vintern. Alla omkring mig läste, så det gick av bara farten. Jag botaniserade i allas bokhyllor. Ingen sade något om det eller talade om vad som var lämpligt eller inte. Jag minns ingen födelsedag eller julafton när jag inte fått en bok. Senare fick jag ju tillgång till ett skolbibliotek med barn- och ungdomsböcker också. Så jag började tidigt och läsintresset visar inga tecken på avtagande. Tvärtom. Och det är fortfarande lika spännande att gå i boklådor, på antikvariat, loppisar och bibliotek. Att möta nya böcker kan vara som att möta nya människor.En av de första böckerna som fängslade mig hittade jag i min morfars bokhylla.
Den heter Svensk vers och innehåller förutom verser små berättelser och dramatiska, gammaldags bilder. Omslaget är annars inte så upphetsande. Jag bläddrar fortfarande i den då och då och har skaffat mig ett referensexemplar eftersom morfars bok (som märkligt nog ganska omgående hamnade i min lilla hylla) nu lever sitt liv som lösbladssystem.

34 kommentarer:

  1. Tänk vad skönt när man själv får ta reda på vad man gillar och vad som är lämpligt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det var faktiskt en frihet jag hade. men ibland måste man "hjälpa till"

      Radera
  2. alla läste inte i min närhet, men jag minns exakt när och hur jag knäckte läskoden. Och "olämpliga böcker jag släpade hem från biblioteket, lämnade min mor tillbaka... så det blev många livsgåtor som var olösta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. de "olämpligaste" böckerna hittade jag nog hemma i så fall. det var ju vuxenböcker. skolbiblioteksböckerna var väldigt snälla

      Radera
  3. När jag knäckte läskoden kommer jag faktiskt inte ihåg, men däremot att min mamma läste mycket för mig när jag var liten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tror att jag läste mycket själv. mamma berättade barndomsminnen och sjöng sorgliga skillingtryck för mig

      Radera
  4. Antikvariat och loppisar är ju rena rama himmelriket!

    SvaraRadera
    Svar
    1. visst är de! man kan ju glömma både tid och rum!

      Radera
  5. Vi har väldigt likartad "bokläsarbakgrund" du och jag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. kul! det är en bra bakgrund! inget påtvingat - bara en stor tillgång

      Radera
  6. Det är skönt när man får välja själv vad man ska läsa redan från tidig ålder :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, jag tror att det är ganska nyttigt att man får söka sig fram själv

      Radera
  7. Precis - frågan är snarare "varför inte" än "varför"!

    SvaraRadera
  8. Jag har också alltid läst. Mer eller mindre ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag minns inte en tid när jag inte läste

      Radera
  9. Synd att det finns så få antikvariat, man får hålla tillgodo med loppisarna, men det är ju inte alltid riktigt samma sak.

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej, det skiljer sig ju åt. men på loppisarna kan man verkligen göra fynd till billigt pris om man har tålamod

      Radera
  10. Även hos oss fanns det alltid tillgång till böcker när vi var barn. Föräldrarna och då speciellt mamma var en stor bokälskare och det smittade av sig på oss barn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, så blir det ju. det är något man verkligen kan vara glad för

      Radera
  11. Vad härligt att du har kvar din morfars bok (och köpt en ny)!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svensk vers är mycket speciell för mig. Morfar hade satt sitt ex libris i boken, men det störde mig inte. jag skrev mitt namn i boken och vips! var den min!

      Radera
  12. Roligt att du har en speciell bok som du minns så tydligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det är det. och jag använder den fortfarande. . jag tyckte att det den var en skattkista och det tycker jag fortfarande

      Radera
  13. Det är många som hyllar biblioteken i denna jerka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. biblioteken är värda hyllning. jag använder "mitt" bibliotek jättemycket

      Radera
  14. "Att möta nya böcker kan vara som att möta nya människor" - vilken underbar mening. Ligger mycket sanning i det. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, så är det. ofta kommer de att ingå i ens bekantskapskrets. som en låtsaskompis, typ

      Radera
  15. Det är verkligen fantastiskt att få utforska vad en själv gillar utan att de vuxna lägger sig i alltför mycket ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det är spännande! och så är det bra om de finns där om man vill fråga något

      Radera
  16. Det är många som, precis som du och jag, beskriver att kombinationen läsa tidigt och god tillgång till böcker är nått som gör att intresset håller i sig! Bibliotek är guld värt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, absolut har tillgången på böcker stor betydelse för läsintresset. och så att man ser någon annan, gärna en förälder, som gärna ägnar sig åt läsning

      Radera