måndag 28 november 2011
Man kan ju alltid titta på bilderna
I en julbilaga till Aftonbladet fann jag svenskt mönster till några av de norska julekuler som
som presenterades i en bok till förra julen. De två norska gutterne Arne & Carlos stickade Julekuler på strumpstickor för glatta livet och skrev en bok om det hela.
I år har den kommit ut på svenska.
Att Pernilla Wahlgren är en notorisk julfirare är ingen hemlighet.
Hennes saffranssnäckor med mandelmassa och pistagenötter kan jag tänka mig att göra. Om man inte aktar sig kan man vinna Pernillas jul och då står man där sedan med hela kitet.
Hyacinter har jag redan köpt. De förstod inte bättre än att i stort sett slå ut medan jag bar hem dem. Men så synade jag inte rötterna heller.
Hysteriskt pynt för granen, recept till chokladkalender, julrosor, amaryllisar, mossdekorationer, kottekransar, vackra bilder, stajlade hem och tips, tips, tips.
Kul att titta på; snyggt och fint och underbart att inte behöva göra.
Nu är det allvar!
Dotterns har bakat julkusar och i radions P1 börjar idag kl 10.35
Underbaraclaras Husmorsskola.
Clara Lidström börjar att bygga upp en vuxnare, krispigare, lyxigare jul tidigt i advent.
Senare i advent kommer det röda sockersöta.
Man gör papperspynt av gamla psalmböcker med vackert teckensnitt, isskålar att servera glögg i, ostgratinerade pepparkaksstänger till den kalla glöggen och påbörjar en önskelista som ska hänga på kylskåpet.
Enkelhet är ett honnörsord för Clara. Är man ovan pysslare börjar man gärna med något för svårt. Men för nybörjaren är det särskilt viktigt att börja enkelt.
Erica Dahlberg är programledare.
(Vad Claras lille Bertil sysslar med förtäljer inte historien...).
Jag gillar den glada entusiasmen och energin i programmet och känner mig inte alls tvungen att pyssla. Inte ens enkelt.
Ska slå in en födelsedagspresent i alla fall
söndag 27 november 2011
Lättsmält men mycket närande
Resa med Rilke. Paris, Capri, Skåne.
Av Mirjam Tapper . Dikttolkning: Martin Tegen
Mirjam Tapper reser i Rilkes fotspår och "känner in" de miljöer han vistades i. Och de är många. Ständigt arbetande och på resande fot. Ensam. Av egen fri vilja.
Hustrun, Clara, fick sörja för sig och deras dotter, Ruth, på egen hand.
Rilke förstod kvinnor. Många förälskade sig i honom, men det blev aldrig några lyckliga förhållanden.
Lou Salomé - "den blonda besten hos Nietzsche" - en äventyrlig kvinna äldre än Rilke, var den som satte djupast spår hos honom. Kanske för att hon var den som brutalt gjorde sig kvitt honom och dessutom var hans skarpaste kritiker. Kanske trodde han också att hon skulle bli någon sorts mor åt honom och ta hand om honom. Han kunde inte haft mer fel.
Jag har aldrig förstått mig på Rilke, men jag måste säga att jag har läst Resa med Rilke med stor behållning. Man kan inte undgå att bli fascinerad av en så märklig människa. Intressant, men inte särskilt sympatisk.
Och det var Ellen Key som introducerade honom i Sverige. Och det är meriterande i sig.
Jag kände mig i alla fall lite uppmuntrad när jag plötsligt träffade på en diktstrof av Rilke som jag tyckte mig förstå. Tror jag i alla fall.
Der Tod is gross
Wir sind die Seinen
lachenden Munds.
Wenn wir uns mitten im Leben meinen,
wagt es zu weinen
mitten in uns.
Jag fortsätter mina Rilke- försök. Malte Laurids Brigge, kanske?
Och antagligen vore det intressant att fördjupa sig i Lou Salomés liv också
Av Mirjam Tapper . Dikttolkning: Martin Tegen
Mirjam Tapper reser i Rilkes fotspår och "känner in" de miljöer han vistades i. Och de är många. Ständigt arbetande och på resande fot. Ensam. Av egen fri vilja.
Hustrun, Clara, fick sörja för sig och deras dotter, Ruth, på egen hand.
Rilke förstod kvinnor. Många förälskade sig i honom, men det blev aldrig några lyckliga förhållanden.
Lou Salomé - "den blonda besten hos Nietzsche" - en äventyrlig kvinna äldre än Rilke, var den som satte djupast spår hos honom. Kanske för att hon var den som brutalt gjorde sig kvitt honom och dessutom var hans skarpaste kritiker. Kanske trodde han också att hon skulle bli någon sorts mor åt honom och ta hand om honom. Han kunde inte haft mer fel.
Jag har aldrig förstått mig på Rilke, men jag måste säga att jag har läst Resa med Rilke med stor behållning. Man kan inte undgå att bli fascinerad av en så märklig människa. Intressant, men inte särskilt sympatisk.
Och det var Ellen Key som introducerade honom i Sverige. Och det är meriterande i sig.
Jag kände mig i alla fall lite uppmuntrad när jag plötsligt träffade på en diktstrof av Rilke som jag tyckte mig förstå. Tror jag i alla fall.
Der Tod is gross
Wir sind die Seinen
lachenden Munds.
Wenn wir uns mitten im Leben meinen,
wagt es zu weinen
mitten in uns.
Jag fortsätter mina Rilke- försök. Malte Laurids Brigge, kanske?
Och antagligen vore det intressant att fördjupa sig i Lou Salomés liv också
Etiketter:
Mirjam Tapper,
Rainer Maria Rilke,
Resa med Rilke
lördag 26 november 2011
Advent
fredag 25 november 2011
Det våras för Norden, tror jag
Det förefaller som om det blåser nya vindar inom Föreningen Norden!
Kanske har det att göra med den nye generalsekreteraren Bo Andersson som tillträdde 1 september 2011.
Han har en mängd idéer.
Och han tycker att 55 + -genenrationen är något att räkna med!
Och ungdomarna ska få en större arena att röra sig på när de söker arbete.
"Det politiska Norden är uppbyggt på ett sätt medan civilsamhällets Norden är uppbyggt på ett annat sätt. Man måste lära sig att lira både med både höger - och vänsterfoten och vara lika duktiga på båda", säger Bo Andersson.
Gunnar Wetterberg, historiker och samhällsdebattör, har skrivit Föreningen Nordens årsbok 2011, Förbundsstaten Norden. Han menar att det är dags för de nordiska länderna att gå samman och bilda en förbundsstat med 25 miljoner invånare och gemensam författning. Det skulle bli en tungt vägande faktor på den globala arenan.
En rolig artikel i Nordens Tidning handlar om Frank Heller som borde haft en lysande akademisk karriär framför sig. Istället blev han författare och storspelare med ett dramatiskt liv som svarade upp mot hans romanfigurers.
Bilden upp till höger föreställer kasinot i Monte Carlo - en viktig plats för Frank Heller och personerna i hans romaner.
Följande tre råd lämnade Frank Heller
1. Spela aldrig
2. Om ni spelar, vinn!
3. Om ni vinner, sluta spela, annars förlorar ni!
Nordens tidning 2011 nr 4 känns fräschare i största allmänhet.
Och det gäller kanske även Föreningen Norden som sådan?
Stil. Gräver djupt i det ytliga
Lyssna för allt i världen på någon av repriserna ( lö 08.05 och o 00. 03) på dagens STIL!
Det handlade om Marilyn Monroe som modeikon; hennes kostymör William Travilla, Sveriges Dior (Sven Börje Gaborn som numera är 95 år och finns i det lilla skånska samhället Vinslöv!); masker, dagböcker och dagboksskrivande - Monroes fragment och andras; Marilyn Monroes klänningar (t. ex den sexiga i guldlamé och den plisserade som blåste så snyggt; hennes hårfärg och frisyrer och frisörer; hennes fantastiska förmåga att agera sin egen skapelse - Marilyn Monroe.
Fotograferna vittnar om hennes intuitiva förståelse för fotografi.
Ett mycket innehållsrikt program av Susanne Ljung.
Jag önskar mig Monroe, Marilyn, Fragment: dikter, dagboksanteckningar, brev i julklapp liksom
Hillarp, Rut, Dagboken. I urval av Birgitta Holm
Monroe och Hillarp vet hur dagboksskrivande ska gå till. Det är dagboken och den skrivande utan tanke på andra läsare. Patetiskt om hjärta och smärta; banalt och sant i stunden. Att sätt att hantera en känslighet och reda ut saker och ting.
Det handlade om Marilyn Monroe som modeikon; hennes kostymör William Travilla, Sveriges Dior (Sven Börje Gaborn som numera är 95 år och finns i det lilla skånska samhället Vinslöv!); masker, dagböcker och dagboksskrivande - Monroes fragment och andras; Marilyn Monroes klänningar (t. ex den sexiga i guldlamé och den plisserade som blåste så snyggt; hennes hårfärg och frisyrer och frisörer; hennes fantastiska förmåga att agera sin egen skapelse - Marilyn Monroe.
Fotograferna vittnar om hennes intuitiva förståelse för fotografi.
Ett mycket innehållsrikt program av Susanne Ljung.
Jag önskar mig Monroe, Marilyn, Fragment: dikter, dagboksanteckningar, brev i julklapp liksom
Hillarp, Rut, Dagboken. I urval av Birgitta Holm
Monroe och Hillarp vet hur dagboksskrivande ska gå till. Det är dagboken och den skrivande utan tanke på andra läsare. Patetiskt om hjärta och smärta; banalt och sant i stunden. Att sätt att hantera en känslighet och reda ut saker och ting.
Etiketter:
Birgitta Holm,
Dagböcker,
Marilyn Monroe,
Rut Hillarp,
Stil,
Susanne Ljung
onsdag 23 november 2011
Ny bokhylla
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)