torsdag 27 april 2017

Helgfrågan v. 17



Mias helgfråga: Vad tror ni förlagen vinner på att ge oss bokbloggare recensionsexemplar? Tipsa gärna om en bok ni tror inte fått så mycket uppmärksamhet om det inte vore för oss bokbloggare.
Jag tror att förlagen har mycket att vinna på att skicka ut recensionsexemplar. Det blir ju massvis med gratis reklam, ja, eller till kostnaden av en bok. Bokbloggare läser ju andras bloggar, får tips, läser, skriver och bollen är i rullning. I regel talar ju bokbloggarna med människor omkring sig också och så blir det pr medelst mun-till-mun-metoden också. En mycket effektiv metod det också. En debutbok som jag tyckte formligen bars på en mäktig våg av fullständigt överväldigade bokbloggare - mig själv inberäknad - var Någonstans brister himlen av Erika Olofsson Liljedahl. Jag visste inte att boken fanns när den kom ifrån Historiska Media som en lika oväntad som glad överraskning. Ännu gladare blev jag sedan under läsningen.

32 kommentarer:

  1. blir nyfiken på Någonstans brister himlen

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag blev helt överraskad över hur bra den vara

      Radera
  2. Jag håller med och är jättenyfiken på boken.

    SvaraRadera
  3. Riktigt bra bok! Jag blev så överraskad över hur skickligt hon berättade historien. Håller med om att bloggarna har gett henne mycket (välförtjänt) beröm.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag läste mängder av mycket uppskattande bloggar

      Radera
  4. Någonstans brister himlen var verkligen en bra bok.

    SvaraRadera
  5. Gratis reklam skadar aldrig och det märker man även att andra har börjat med. Inom hundvärlden så finns det vissa som är stora på instagram som får skickat hundgodis till sig för att visa upp det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det kan jag tänka mig! jag tror att bokbloggarna känner sig fria att säga vad de verkligen tycker

      Radera
  6. Ett tag kändes det som att alla läste Någonstans brister himlen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. precis så var det. och alla var lika positiva. jag tror inte att jag läste någon som var negativ

      Radera
  7. Den boken känner jag inte igen men har säker sett den. Omslaget gör att jag inte fastnar för den.

    SvaraRadera
  8. Så sant. Det är väldigt bra reklam :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tror att bloggarna betyder en del på pr- fronten

      Radera
  9. Jag har inte läst boken men sett den lite här och var. En får verkligen mycket tips om böcker som bokbloggare och det är kul att läsa bokbloggares omdömen, recensioner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, verkligen! den här har knappast varit synlig på någon av de större tidningarnas kultursidor

      Radera
  10. Jag har ännu inte läst boken men den är en av väldigt många som jag fått nys på just via bokbloggare. Jag tror nog att jag lätt hade missat den annars. Nu står jag i kö för den på biblioteket =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. "mitt" närmsta bibl har inte köpt ens, men i grannkommunen hopar sig reservationerna

      Radera
  11. Någonstans brister himlen är ett praktexempel tycker jag. Vem hade annars känt till den boken?

    SvaraRadera
    Svar
    1. eller hur! de känns roligt att kunna puffa för den som är så bra. klokt att Historiska Media att skicka ut

      Radera
  12. Verkar ju riktigt bra! Tack för tipset, kommer absolut att läsa den. :)

    SvaraRadera
  13. Ja, den har verkligen synts på många bloggar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. inte utan anledning. inga stora tidningar har skrivit om den dock

      Radera
  14. Den boken har jag inte läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det kan du gott göra, Lena. den är bra

      Radera
  15. Mun-mot-mun-metoden är oslagbar. Tänk de gånger man kommit samspråk med nån annan kund i en bokhandel och bytt lästips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det är en fantastisk metod i all sin enkelhet

      Radera